Egy kutatás szerint a gyakran felírt gyógyszerek egy része depressziót okozhat
A gyakorta felírt gyógyszerek, például fogamzásgátlók, fájdalomcsillapítók és szívgyógyszerek egy része növelheti a depresszió kockázatát – derült ki egy új amerikai tanulmányból.

A Journal of the American Medical Association című folyóiratban publikált tanulmány 26 ezer olyan amerikai felnőtt bevonásával készült, aki legalább egyfajta receptre kapható gyógyszert szedett 2005 és 2014 között. A kutatók szerint az érintett gyógyszerek, köztük fájdalomcsillapítók és savlekötők betegtájékoztatóinak 37 százalékában szerepelt a depresszió mint lehetséges mellékhatás.

Az eredmények szerint a vizsgált gyógyszerek közül csupán egyet szedők körében 7 százalék, a kettőt szedőknél 9 százalék, míg a hármat, vagy többet szedőknél 15 százalék volt a depressziósok aránya – írja az MTI a BBC News tudósítása alapján. Az Egyesült Államokban élő felnőttek nagyjából 5 százaléka küzd depresszióval.

„Sokak számára meglepő lehet, hogy a gyógyszerük, annak ellenére, hogy nem küzdenek hangulatzavarral, szorongással vagy a depresszióval összefüggő bármely egyéb állapottal, növelheti a depresszió tüneteinek, és végső soron akár a depresszió diagnózisának kockázatát is” – mondta Dima Qato, az Illinoisi Egyetem munkatársa, aki a tanulmány vezető szerzője volt.

Brit szakértők ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy az amerikai tanulmány csupán összefüggést és nem ok-okozati kapcsolatot mutat az érintett gyógyszerek szedése és a depresszió megnövekedett kockázata között. Azt az amerikai szakemberek is elismerik, hogy nem lehet egyértelműen kimondani, hogy a gyógyszerek felelősek a rossz hangulatért. Az ugyanis, hogy az ember betegnek érzi magát, már önmagában rossz közérzetet okozhat, és az is lehetséges, hogy az alanyok egy része már korábban is küzdött depresszióval.

„Az nem meglepő, hogy az olyan fizikai betegségek, mint például a szív- vagy a tüdőbetegség kezelésére szedett gyógyszerek összefüggésbe hozhatóak a depresszió tüneteivel, mivel ezek a fizikai betegségek már önmagukban növelhetik a depresszió kockázatát” – mondta David Baldwin, a brit pszichiáterek kollégiumának tagja. A brit gyógyszerészek királyi társaságának tagja, David Taylor szerint továbbá fontos végiggondolni, hogy létezik-e „elfogadható magyarázat” arra, hogy egy gyógyszer miért okozhat depressziót. A szájon át szedhető fogamzásgátló tabletták esetében például egyértelmű kapcsolat van a hormonok és a hangulat között.

Forrás: MTI/BBC
Kelt: 2018-06-14