Közismert jelenség az egészségügyben, hogy egyes alulfinaszírozott ellátások, pl. a foghúzás támogatását úgy teremtik elő az intézmények, hogy egy adott beavatkozást többször is „bekódolnak”, vagyis elkönyvelnek a rendszerben. „Ha úgy vesszük, ez csalás, ami felett nagyon sokan szemet hunynak és kényes téma, de őszintén beszélni kell arról, hogy nem lehet kihozni az ellátást annyiból, amennyit az állam ad rá” – nyilatkozta a több hasonló esetet felidéző 24.hu-nak Novák Hunor orvos.
A lap megkereste a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőt (NEAK) is, amely közölte: 2015 és 2017 között 120-ról 364-re nőtt a bejelentések száma. Ez szerintük azt jelzi, hogy a biztosítottak egyre tudatosabbak, és egyre többen nézik meg betegéletútjukat az Ügyfélkapun. Mint írták, az esetek többségében bebizonyosodott, hogy csak elírták a TAJ számot, ezért jelent meg egy adott – vagyis elvégzett – ellátás más beteg betegéletútjában. Ilyenkor a betegéletút helyreállításáról is intézkednek.
Az elmúlt tíz évben, amióta ez a szolgáltatás él, a rendelkezésre álló adatok szerint 319 esetben történt korrekció – közölte a lappal a NEAK. Az alapkezelő hozzátette: ha a bejelentő elküldi a vitatott ellátások adatait és kéri kivizsgálását, vizsgálatot folytatnak le, aminek része a helyszíni betegdokumentációs ellenőrzés. Ha felmerül annak a gyanúja, hogy nem csak a bejelentő esetén számoltak el nem valós ellátást, kiterjesztik az ellenőrzést. Ha kiderül, hogy az egészségügyi szolgáltató megszegte az előírásokat, illetve az alapkezelővel kötött szerződést, „a NEAK intézkedik az egészségügyi szolgáltató szükség szerinti szankcionálásáról”, noha azt nem fejtették ki részletesebben, hogy milyen büntetést alkalmaznak.
A 24.hu eredeti cikke az alábbi címen olvasható.