Egy patikabelső megtervezése mindig izgalmas kihívás
Gyógyszertár-átalakítás belsőépítész szemmel

Egy korszerű, mai követelményeknek megfelelő patika kialakításakor sok tényezőt kell figyelembe venni. Ezek között vannak jogszabályi előírások, a meglévő tér adta lehetőségek, valamint megrendelői és dolgozói igények is. Mindenki vágyik egy olyan munkahelyre, amely kényelmes, jól kezelhető és látványában is azt az érzést kelti a belépőben, hogy „jó helyre jöttem!”.

Ha megnézzük egy mai patika forgalmát, azt láthatjuk, hogy azon belül (a gyógyszerek mellett) előtérbe kerültek az egyéb, vény nélkül kapható termékek (vitaminok, gyógyvizek, gyógytermékek, kozmetikumok stb.). Ez azt igényli, hogy a patikába betérők ne csak kérésre tudjanak hozzáférni a termékekhez, hanem mint egy drogériában, válogatni tudjanak közöttük. A tervezés során fontos szempont, hogy ezek a tárolók úgy legyenek kialakítva, hogy a vásárlók hozzáférhessenek a termékhez, és közben a dolgozók is ráláthassanak az üzlettérre.

Világos, modern, átlátható

Amikor patikabelsőkről készült képeket nézünk, szempontként az fogalmazódik meg bennünk, hogy az officina legyen világos, a tisztaság érzetét keltő, modern, átlátható. Ezek az igények korszerű anyagokkal könnyen teljesíthetők. A fényes gyári bútorlapok vagy a festett felületek látványosak, könnyű velük olyan tereket formálni, amelyek megfelelnek a fenti igényeknek. Azoknak a patikáknak sem kell lemondaniuk a fentebb említett szempontokról, amelyek egy patinás épületben működnek, és a felújítással a hagyományokat is követni szeretnék. A jól átgondolt tervezés egy korszerű, modern, de a hagyományokat tisztelő környezetet teremthet. A mai belsőépítészetben hozzáférhetők olyan termékek, amelyek segítségével jól lehet gazdálkodni a térrel, ki lehet alakítani egy klasszikus környezetet és egyúttal „modernné” is lehet tenni azt (üvegfelületek, világítás, álmennyezetek, színek, tapéták). Mindeközben az eredeti stílus adottságairól sem kell lemondani.

„Az officina legyen világos, a tisztaság érzetét keltő, modern, átlátható.”

Ma már elfogadott, hogy egy-egy patika csatlakozik valamilyen brand-hez, amely segíti a munkáját. Ezzel az együttműködéssel elvárások is járnak, ezeknek meg kell felelni. Sok reklámfeliratnak kell megjelenni a patikákban, amihez felületet kell biztosítani, és nyomdatechnikával olyanná alakítani, hogy a belsőépítészeti kialakítás és a „matricázás” kiegészítse, erősítse egymást. A belsőépítészek szerencséjére ma már szinte minden felületet lehet egységes színkódokkal színezni, a különböző felületek színei igazodni tudnak egymáshoz.

A modern marketing egyik eszköze a televízión futtatott információk eljuttatása a vásárlókhoz. Ez egy újabb kihívás a tervezésben részt vevőknek, hiszen a tároló szekrények mindenki számára elsődlegesek, és ebből a felületből úgy kell „kivenni” egy részt, hogy azzal mindkét igény teljesüljön.

Biztonság és intimitás

Ma a biztonságtechnika, a különböző hatóságok felé történő jelentési kötelezettség nagyon komoly informatikai hátteret igényel. Az új munkahelyek kialakításakor több elektronikai eszköz helyét kell biztosítani, amelyekhez sok kábelre van szükség. Ezeket úgy kell elhelyezni a pultban, hogy bármikor hozzáférhetők legyenek, ugyanakkor ne látszódjanak. Valamivel nagyobb feladat a biztonsági kamerák elhelyezése úgy, hogy ezek az eszközök „mindent” lássanak, ám elhelyezésük ne menjen a design rovására.

A biztonság témakörébe tartozik a vevők intimitásának a biztosítása. Ezt ügyes térrendezéssel lehet elősegíteni. A megállító táblák és feliratok is sokat segítenek, de ha a pult kialakításánál némi elszeparálódást is biztosítunk, akkor ez segíti a munkát, ráadásul az így kialakuló terek sem haszontalanok. Sok olyan terméket lehet kihelyezni ezekre a felületekre, amelyeket egyébként a vásárlók nem biztos, hogy megvennének, mert nem jut az eszükbe, viszont így rá lehet őket „vezetni” arra, hogy ezeket is szeretnék.

Végül szóljunk a munkavégzés feltételeiről is! Korszerű vasalatok segítségével el lehet érni, hogy kollégáink finom mozdulatokkal tudják mozgatni a fiókokat, hogy az ajtók ne csapódjanak; hogy minden eszköz a kezük ügyében legyen, ne kelljen felesleges kilométereket gyalogolniuk; hogy belátható legyen számukra az üzlettér, és könnyebb legyen a munkavégzés.

Ha össze kellene foglalnom, hogy mit jelent számomra egy patika tervezése, talán úgy fogalmaznék, hogy egy sok kreativitást igénylő feladat, amelynek a végeredménye egy olyan izgalmas tér, amelyben nemcsak a betérő vásárló, hanem a gyógyszerész is jól érzi magát.

Zilahi-Sebess Ágnes
lakberendező,
T.K.H. TOP Bútoripari Kft.

Forrása: MOSZ Info
2017-09-29